donderdag 20 januari 2011

Welkom in Cambodja

Gearriveerd!
Hmm, waar te beginnen met mijn (nog maar kort maar toch al zo lang) verhaal! Bij de vlucht dan maar. Na eindelijk met een knalrood gezicht (man, 30 kilo weegt) aangekomen te zijn bij m'n verre incheckbalie in Parijs, werd ik geholpen door een lief incheckmannetje die, na het inchecken van mijn bagage, me plotseling achternaliep: votre sac est trop grand! Blijkbaar zat hij dus vast maar gelukkig na wat opnieuw proberen, geraakte m'n zak door het gangetje! Fjouw, daar sloeg de paniek me al even om het hart!
De lange vliegtuigtocht naar Bangkok had z'n ups en downs: een vriendelijke Cambodjaan naast me, een man voor me die pas de laatste vijf minuten van de vlucht besefte dat hij zijn zetel naar achter kon doen (joehoe, leve beenruimte) maar ook vlak bij de toiletten en mijn "ik slaap overal goed"zin is toch wat ontkracht! Van Bangkok nog een superkort vliegtuigritje naar Siem Reap en dan was ik er!
Bij het buitengaan een hele hoop tuktuk (een soortje riksja maar met brommertje ervoor) mannen! Gelukkig zag ik plotseling de mijne met een klein bordje met mijn naam op! Maar help, die hitte, toch niet te onderschatten! Rijden in de tuktuk is echter super: een koel windje, altijd wat te zien en het gaat snel vooruit!
Me geïnstalleerd in mijn kamertje en dan wat rondgeslenterd in de stad en er zeer lekker gegeten (Khmer curry: kip met kokos, zoete aardappel, iets groenigs en wortel!) Ik at zelfs de groenige dingen op :)! Natuurlijk heb ik me daar laten vangen door een jongetje, kocht ik 10 postkaartjes van hem en stuurde hij daarna al zijn vriendjes op me af! Best wel moeilijk om consequent nee te zeggen.. Iedereen spreekt je ook direct aan: "hello madam, want to buy?" Er zat bijvoorbeeld een westers meisje aan de straatkant van 't eetding en er kwam zo een heel klein kindje met mama voor haar tafeltje heel de tijd blokfluit spelen.. wat was ik blij dat ik daar niet zat!
 En nu met een vlugge tuktuk terug in mijn kamer in Jasmine Lodge waar ik vroeg in bed ga kruipen! Vertrek morgen namelijk om 6u30 met de bus naar Phnom Penh om Liesbet, ook van Noord-Zuid en die bijna naar huis gaat, te bezoeken!

Mijn eerste weetjes:
* het verkeer is hier inderdaad geschift . Vrouwen zitten met minibabytjes in amazonezit (zonder houvast!) achterop een brommer, tijdens mijn eerste tuktukritje was ik al getuige van een ongeluk en een straat oversteken is hier zeer gevaarlijk voor onoplettende lise! Al hebben ze volgens mij wel een ingenieus toeter-systeem! Mijne tuktukchauffeur toeterde om de haverklap en voor de andere tuktuks was hij blijkbaar perfect begrijpbaar!
* ze hebben hier overal van die enorm grote bokalen vol met visjes voor zulke peelingen, waar ze je natuurlijk naar toe willen lokken!
* er lopen in de stad echt wel veel westerlingen rond. Januari is dan ook een populaire maand  voor toeristen (het is hier naar 't schijnt nu nog çava qua temperatuur, haha, dat wordt lachen in april...)
* ik dronk mijn eerste verse kokosnoot! En het eten is hier echt goedkoop, slechts drie dollar voor lekkere Khmer curry!
* oh, ik passeerde trouwens heel dapper en nonchalant voorbij mijn eerste zwerfhonden! Wel grappig, want die schenken totaal geen aandacht aan je en zien er, ondanks hun vuilheid, best wel nog lief uit! Hehe, hoe mijn verbeelding toch op hol geslagen is in België!

Nog weetjes genoeg, maar m'n oogjes en, toegegeven, m'n hersenen laten me in de steek! Plus er zit hier een mug waar ik dringend jacht op moet maken :)!
Tot de volgende xx

 

8 opmerkingen:

  1. Haha zie je wel dat ik met mijn naam kan reageren :)
    alé ben blij dat je goed bent aangekomen, kzal je toch wel een beetje missen hoor!
    Je moet dan maar eens via skype ja kamer tonen :)
    Nog geen foto's trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LISEEEEE! Super dat je ook aangekomen bent! Erg fijn om je avontuur te kunnen meevolgen! Hele dikke zoen!! L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. annelies willaert20 januari 2011 om 07:03

    hey lise!!
    kben blij dat je niet naast een dikke meneer zat op het vliegtuig!
    heel dapper dat je de zwerfhonden hebt getrotseerd maar met dat ze er zo lief uitzien mag je niet te overmoedig worden é want wie weet wat er dan gebeurt ;-)
    ik kijk al uit naar je volgende bericht!
    slaapwel en veel plezier morgen!
    smak

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt super Lise, ik kan het me helemaal voorstellen, maar ben toch al benieuwd naar de eerste foto's (rode lise met zo'n sjaalbandana genietend van een bord vol groene dingetjes)

    trouwens...
    Vlierstraat 72
    9000 Gent
    Ik kijk al uit naar jouw kaartje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Charlotte Blondeel20 januari 2011 om 11:02

    Hey Lise!

    Blij dat je goed aangekomen bent :-)

    inderdaad; nog maar één dag daar en precies al zo'n groot avontuur!

    Super benieuwd naar de volgende updates!

    Veel succes!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lise!
    Leuk te horen dat je daar ook al Lise-toeren uithaalt :-) en dus nog helemaal jezelf bent LOL. Ik zag het goed voor me jij voorbij die honden en op die tuktuk. Pictures please :p. In België voorlopig niet veel nieuws onder de zon. Of jawel, Bart De Wever doet niet mee aan de finale van de slimste mens. Ramp o ramp ;-)
    En volhouden hé die blog, kijk eens wat een reacties je al hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lise, laat die blog maar achterwegen (niemand interesseert zich daarin) maar wat mij nu wel verwonderde, ik las dat je in Parijs op het vliegtuig bent gestapt? Twas een TE grote moeite om eens goeiedag te komen zeggen zeker? Tzit in mijn achterkamer (voor zover die er nog is) opgeslagen. Ik spaar al mijn congé op en kom eens langs in de zomer (als ik geld heb dus ik beloof niets) en bewijs dan dat ik in een maand tien keer bruiner kan worden dan jij in 6. Man man dat wordt reuze (meedraaien met de zon natuurlijk, tenzij de zon daar recht staat, ok toegegeven ik weet nier precies waar cambodja zich bevindt)
    toedeloe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heeeey Lise!!

    Wauw, je hebt het toch maar mooi gedaan!! (Ja, ik dacht stiekem dat je in België ging onderduiken... Nu, zolang er geen foto's zijn...) Ik ben precies écht trots op je, net mijn kleine meid die groot wordt!! Klinkt allemaal SUPER wat je daar meemaakt, schrijf maar élke je belevenissen inclusief weetjes op! Hier is het trouwens rustig en ik mis je, omdat ik weet dat je er niet bent.
    Tot hoors,

    Julie x

    BeantwoordenVerwijderen